Kommunikationspolitik
af september 2024
Kommunikationspolitikken har til formål at sætte de generelle rammer om og retningslinjer for kommunikationen hos Energi Viborg med henblik på at skabe en konstruktiv relation til interessenter og et positivt image i den generelle offentlighed.
Målsætninger
Målet med Energi Viborgs kommunikation er at understøtte koncernens ejerstrategi fra 2023 og Energi Viborgs Strategi 2023-2026, herunder:
- at synliggøre Energi Viborgs værdi for samfundet
- at synliggøre Energi Viborgs bidrag til den grønne omstilling både internt og eksternt
- at synliggøre Energi Viborg som en værdifuld samarbejdspartner
- at levere relevant information til vores kunder og hjælpe dem til bæredygtig adfærd vedr. strøm, drikkevand og spildevand
- at tiltrække og fastholde dygtige medarbejdere.
Værdier
Kernen i Energi Viborgs tilgang til kommunikation er at kommunikere proaktivt med åbenhed og ordentlighed. Energi Viborg skal således være lettilgængelig, effektiv og serviceminded med information inden for vores forsyningsområder. Det gælder både den interne kommunikation til vores medarbejdere og den eksterne information til og dialog med vores kunder og samarbejdspartnere, interesseorganisationer og myndigheder samt pressen.
Åbenheden kan alene begrænses af hensyn til vores kunders lovpligtige krav om fortrolighed, medarbejderes sikkerhed, konkurrencehensyn samt strategiske fremtidsscenarier og investeringer, der, af hensyn til samarbejdspartneres krav om fortrolighed, kun delvis kan fremlægges.
Principper for kommunikation
Når vi kommunikerer, tilstræber vi altid, at vores kommunikation efterlever følgende principper:
- Relevant og værdiskabende
- Respektfuld og inkluderende
- Let forståelig/i øjenhøjde med modtageren
- Placeret, hvor det giver mening for modtageren
- Vi informerer medarbejdere før øvrige interessenter, hvor det er muligt.
Desuden tilstræber Energi Viborg at kommunikere som ét samlet forsyningsselskab, uanset om der kommunikeres på vegne af en afdeling eller et datterselskab. Undtaget herfor er koncernens netselskab, jf. lovgivning på området.
For at efterleve ovenstående principper, overvejer vi altid følgende, før vi kommunikerer:
- Hvem er målgruppen?
- Hvad er budskabet til målgruppen?
- Hvor rammer vi bedst målgruppen med budskabet? (valg af kanaler)
Energi Viborgs primære målgrupper
- Kunder
- Naboer/trafikanter
- Medarbejdere
- Ejer
- Pressen
- Energisektoren
Kunder er alle, der har et kundeforhold hos Energi Viborg og datterselskaber, herunder strømkunder hos Energi Viborg Strøm og Energi Viborg Flex-El og vand- og spildevandskunder hos Energi Viborg Vand. Desuden forbrugere og elhandlere i Elnet Midts forsyningsområde.
Naboer/trafikanter er de personer og virksomheder, der bliver påvirket eller kan opleve gener som følge af aktiviteter i Energi Viborgs selskaber.
Medarbejdere er alle ansatte hos Energi Viborg.
Ejer er Viborg Kommune, der ejer 100 % af Energi Viborg A/S.
Pressen er særligt lokale nyhedsmedier og fagmedier, som vi kommunikerer med for at nå videre ud til vores målgrupper.
Energisektoren er (potentielle) samarbejdspartnere, leverandører, forsyningsselskaber, brancheorganisationer, potentielle medarbejdere m.fl.
Udførsel
Kommunikationspolitikken udmøntes i en kommunikationsstrategi for 1-2 år, der afspejler aktiviteterne og kommunikationsbehovet i de enkelte selskaber. På baggrund af kommunikationsstrategien udarbejdes en konkret og realiserbar plan for kommunikationsaktiviteter.