Ofte stillede spørgsmål

 

Vand

Det er helt naturligt, at vandet fra vores tre vandværker har forskellig hårdhed. Det afhænger groft sagt af mængden af kalk i undergrunden.

Vandets hårdhed måles i dH (Deutsche Härte) og er et udtryk for vandets indhold af opløst calcium og magnesium. Vand under 4 dH betegnes som meget blødt, 4-8 dH er blødt, 8-12 dH er middelhårdt, 12-18 dH er temmelig hårdt og 18-24 dH betegnes som hårdt.

Hvis du bor i den sydlige del af Viborg (syd for Holstebrovej og i Arnbjerg), modtager du vand fra Sydværket. Her sendes vandet ud med en hårdhedsgrad på 6,5 dH, hvilket svarer til blødt vand. I resten af Viborg og omegn kommer vandet fra Nordværket, hvor hårdhedsgraden er på 9,5 dH, som ligger i den middelhårde kategori. I Kølvrå holder vandet sig lige indenfor den bløde kategori med 7,5 dH.

Vandets hårdhed er bl.a. afgørende for mængden af vaskepulver – og for hvor tit, du skal afkalke din kaffemaskine.

Årsagen til misfarvningen er typisk okker, der sidder som belægninger i dit vandrør. Ved det ekstraordinære vandforbrug bliver belægningen løsrevet og misfarver vandet, og det forsvinder, hvis du lader vandet løbe lidt. Du behøver dog ikke frygte for din sundhed. Okker er nemlig ikke sundhedsskadeligt.

Jo hårdere vand du har, jo mere sæbe skal du bruge, når du vasker. Ligeledes skal du oftere afkalke kaffemaskine og elkedel ved hårdt vand. Vandet i Viborg svinger dog mellem blødt og middelhårdt (hårdhedsgrad), hvilket betyder, at du umiddelbart ikke behøver tage ekstra forholdsregler her.

Hvis vandet fra hanen er hvidt, når det fyldes i glas, skyldes det, at der er meget luft i vandrørene. Når de bliver skyllet godt igennem, forsvinder boblerne igen. Bobler i vand er ikke sundhedsskadeligt.

Du skal hurtigst muligt kontakte Energi Viborg på 8929 2929

eller mail kundeservice@energiviborg.dk, så sørger vi for, at din vandmåler bliver skiftet. En defekt vandmåler skifter vi uden beregning

 

Ring til Energi Viborg på 8929 2929, så snart du opdager, måleren er frosset eller defekt på lignende vis. Vi sørger for at skifte måleren, men er du selvforskyldt i skaden, så sker udskiftningen på din regning.

 

Hos Energi Viborg vand arbejder vi med dokumenteret drikkevandssikkerhed, som betyder, et eksternt firma tager kontrolprøver på ledningsnettet på tidspukter, vi ikke kender eller bestemmer. Der tages tre gange så mange kontrolprøver, som loven kræver for at sikre, at dit drikkevand er i orden.

Ved ændringer i husstanden - for eksempel fraflytning ved skilsmisse, dødsfald eller lignende - skal du henvende dig til kundeservice på telefon 8929 2923. De vil hjælpe dig med at finde ud af hvilke ændringer i systemerne, der skal foretages.

keyboard_arrow_up