Pressemeddelelse: Forlig i geotermisag

Forlig indgået mellem Energi Viborg og Viborg Fjernvarme

Viborg 28. juni 2019

Forlig indgået mellem Energi Viborg og Viborg Fjernvarme

Energi Viborg og Viborg Fjernvarme har indgået forlig om betaling af de 7,5 mio. kr. fra Geotermisagen, der ifølge en afgørelse fra Forsyningstilsynet i 2018 ikke kan indgå i varmeprisen. Forliget sparer begge parter for yderligere udgifter til advokater.

Viborg Fjernvarme vil i henhold til forliget afholde 6,3 mio. kr., mens Energi Viborg afholder de resterende 1, 2 mio. kr., og dermed er sagen endeligt afsluttet.

-Et forlig er for at få lukket denne sidste del af geotermisagen det bedste – for netop at undgå yderligere omkostninger på advokater til sagen, siger formand for Viborg Fjernvarme Kristian Brøns Nielsen, som er glad for, at forliget giver mulighed for at lægge forløbet med geotermiprojektet bag os, og at vi nu kan se fremad med dannelse af et nyt fælles varmeselskab i Viborg.

Han bakkes op af formanden for Energi Viborg Kraftvarme Allan Clifford Christensen:

-Jeg er tilfreds med at kunne lukke sagen endeligt med et forlig – dels af økonomiske årsager men også fordi håndteringen af fremtidens varme i Viborg på den baggrund kan komme videre uden at have skygger fra fortiden hængende over sig.

Forsyningstilsynet afgjorde i december 2018, at 152,5 mio. af udgifterne til geotermisagen kan betegnes som udgifter til efterforskning/undersøgelser, hvorfor de udgifter må indregnes i varmeprisen. Tilbage var fordelingen af 7,5 mio. kr., som ikke var indregningsberettigede, som Energi Viborg og Viborg Fjernvarme nu har indgået forlig omkring afholdelsen af.

For yderligere oplysninger:

Formanden for Energi Viborg Kraftvarme, Allan Clifford Christensen tlf. 4095 5576

Formanden for Viborg Fjernvarme Kristian Brøns Nielsen tlf. 2014 1733

Pressemeddelelse som PDF